e-Doręczenia- przygotuj firmę z enova365
W 2025 roku w Polsce wejdą w życiu nowe przepisy prawne dotyczące e-Doręczeń. Jest to element większej reformy cyfryzacji administracji publicznej, mającej na celu usprawnienie i ujednolicenie procesu doręczania pism urzędowych drogą elektroniczną. System e-Doręczeń ma tradycyjne doręczenia papierowe, co przyczyni się do większej wydajności, oszczędności oraz ograniczenia zużycia papieru.
E-doręczenia – podmioty publiczne
W przypadku podmiotów publicznych planowane są następujące terminy wejścia w życie obowiązku e-doręczeń:
- od 1 stycznia 2025 r. z e-doręczeń korzystać będą obowiązkowo:
- przedstawiciele administracji rządowej, inne organy władzy publicznej (m.in. sprawujące kontrolę państwową),
- jednostki budżetowe obsługujące dane organy,
- ZUS, KRUS, NFZ, instytucje kultury, uczelnie publiczne,
- jednostki samorządu terytorialnego, ale wyłącznie w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
- inne podmioty publiczne niewymienione w powyższym punkcie,
- od 1 października 2029 r. obowiązkiem zostaną objęte: jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne i samorządowe zakłady budżetowe w zakresie publicznej usługi hybrydowej, sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania oraz Służba Więzienna.
E-doręczenia – podmioty niepubliczne
W przypadku podmiotów niepublicznych planowane terminy wejścia w życie wyglądają następująco:
- od 1 stycznia 2025 r. obowiązkiem zostaną objęte zawody zaufania publicznego, takie jak m.in adwokat, radca prawny, doradca podatkowy, rzecznik patentowy czy notariusz, firmy rejestrujące się do KRS od 1 stycznia 2025 r. oraz składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) (art. 152 ust. 1 ustawy).
- od 1 kwietnia 2025 r. obowiązkowo e-doręczenia stosować będą podmioty niepubliczne zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 r.,
- od 1 lipca 2025 r. doręczenia elektroniczne zostaną wdrożone w podmiotach niepublicznych zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. – w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r.,
- od 1 października 2026 roku obowiązek ten będzie dotyczyć podmiotów niepublicznych, zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024 r.
enova365 zapewnia integrację z publiczną usługą e-Doręczeń.
Zapraszamy do kontaktu pod numerem telefonu 52 500 24 33, bądź pod adresem biuro@agemit.pl